sobota 5. října 2013

Facebook ---> Blog

Z původních menších reportů na fb se reporty přesunují tady...
Jednak proto, abych nespamoval každý týden své přátele novým statusem (místo toho jim každý týden hodím odkaz na tenhle blog...)
A jednak proto, že doufám, že mé poznatky zužitkuje i někdo jiný, kdo se bude chystat do Španělska na erasmus.
Dosud zveřejněné poznatky:
Poznatek #1: Spanelky jsou hezci, nez jsem cekal

#2: Nektere druhy svabu maji az 10cm

Důležitý poznatek #4: Na schůzce pro zahraniční studenty (která trvala cca 2hodiny) padla jen jedna věta v angličtině (něco ve smyslu "Yes, I can speak english too").

Poznatek #5: Španělé mají až podezřele krátké postele

#6: Je obtížné sehnat normální jízdní kolo za normální cenu. (€50 za kolo, na kterém se bojím jezdit a je o dva levly horší než můj brno bajk... no way!)

poznatek #7: Když mám s někým schůzku na náměstí ohledně koupě kola, tak nesmím zastavovat lidi, kteří kolem mě projíždějí na kole a nesmím se jich ptát, jestli to kolo prodávají (protože ač to neměli původně v úmyslu, jsou schopni mi udělat nabídku )

poznatek #8: Telefonovat ve španělštině je pro mě asi tak těžké, jako pro Španěly telefonovat v angličtině.
¡Viva la España!

Poznatek #9: Španělé chodí na procházku s dětmi mezi 12 a 2 hodinou ranní (dokonce i s kojenci)

#10: Když se sejde kopa lidí (~50) na pláži, tak se to policii nelíbí a vyžene vás...

Poznatek #11: Chodit před kurzem španělštiny plavat se ukázalo jako dobrý nápad

#12: Chodit před kurzem španělštiny pozdě spát se ukázalo jako špatný nýpad.

#13: Jezdit rychle na kole je nebezpečné, neboť můžete srazit papouška.

#14: Jezdit rychle na kole je nevýhodné, neboť to může zvýšit vaši spotřebu triček/košil na den a tak se může stát, že budete prát 2x denně

Poznatek #15: Když se ochladí na 25°C tak cca 30% erasmaku nastydne (včetně mě )

Poznatek #16: Když čekáte o 15min déle na zastávce na bus- je čas se jít zeptat, jestli stojí opravdu na té zastávce která je uvedená na internetu. Dozvíte-li se v zápětí, že stojí někde úplně jinde a že poslední spoj má jet za 10min--> neběžte- nemá to cenu (já běžel...)
--->když vám ujede: zkuste stopovat- budete-li mít štěstí pohnete se a dohoníte bus který vám ujel... když ho předženete- neptejte se lidí na zastávce, jestli už jel. Řeknou vám, že nejel a že máte minimálně 10min. (nevěřte jim!!!!... já jim věřil...).
V případě, že jim uvěříte a budete mít žízeň--> shánějte vodu jak nejrychleji to dovedete- ještě rychleji... NE, blbost! Prostě jim nevěřte a stůjte na zastávce žízeň, nežízeň- protože jakmile vlezete do krámu s pitím- bus vám ujede!!!!
V případě, že vám ujede bus--> zkuste stopovat znovu (stmívá se... nevěšejte hlavu)--> zkuste stopovat autobusy- třeba budete mít štěstí a některý z nich pojede do depa vaším směrem a bude hodný a vezme vás (ANO můj případ )... jestli ne, tak je tu taxi- ale kdo by jezdil taxi, že
[Cesta: Nerja -> Málaga]
V případě, že jim uvěříte a budete mít žízeň--> shánějte vodu jak nejrychleji to dovedete- ještě rychleji... NE, blbost! Prostě jim nevěřte a stůjte na zastávce žízeň, nežízeň- protože jakmile vlezete do krámu s pitím- bus vám ujede!!!!
V případě, že vám ujede bus--> zkuste stopovat znovu (stmívá se... nevěšejte hlavu)--> zkuste stopovat autobusy- třeba budete mít štěstí a některý z nich pojede do depa vaším směrem a bude hodný a vezme vás (ANO můj případ )... jestli ne, tak je tu taxi- ale kdo by jezdil taxi, že
[Cesta: Nerja -> Málaga]

Poznatek #17: Chcete-li studovat ve Španělštině- naučte se pořádně španělsky! Nicméně když to nezvládáte pořádně a zapíšete se na předmět, který ani není na vaší fakultě- zoufejte (v mém případě psychologie osobnosti na fakultě psychologie). Když ještě k tomu všemu přijdete na úvodní hodinu pozdě- to je teprve důvod k panice... Po vstupu do přednáškové místnosti (30-40 studentů) jsme zaparkovali v první řadě. Po chvilce rozdýchání a oklepání se z toho, že si nás všichni prohlížejí jsme si všimli, že celá třída něco píše. Ptám se dívky sedící za mnou co se děje. Když zjistila, že neumím španělsky začala názorně zobrazovat zkratku ROFL. Nicméně pak mi vysvětlila, že máme napsat, proč jsme si vybrali tuto fakultu. Sdělil jsem jí, že máme jen tento předmět, že jsme jinak ajťáci.... ROFL again
Do první přestávky zbývalo 45minut. Po 30min naprosté koncentrace na španělsky mluvící lektorku rychlostí Louis de Funèse dabovaného Františkem Filipovským se dostáváme do stavu, kdy jen těžko odoláváme gravitační síle a chce se nám spát. 50 minut uběhlo, my vydrželi. Rozuměli jsme 40-60% a bolí nás hlava. Dívka sedící za námi nás pozoruje a okamžitě nabízí pomoc (že prý, jestli jsme něčemu nerozuměli- že ráda vysvětlí)... my se na sebe beze slov podíváme a začínáme se smát.
Jdeme si sednout na vzduch a je nám jasné, že změna LA (learning agreement) bude nutností
foto-> menší důkaz, že jsme tam byli... po hodině doplňujeme cukry abychom byli schopni dojet na byt...
Do první přestávky zbývalo 45minut. Po 30min naprosté koncentrace na španělsky mluvící lektorku rychlostí Louis de Funèse dabovaného Františkem Filipovským se dostáváme do stavu, kdy jen těžko odoláváme gravitační síle a chce se nám spát. 50 minut uběhlo, my vydrželi. Rozuměli jsme 40-60% a bolí nás hlava. Dívka sedící za námi nás pozoruje a okamžitě nabízí pomoc (že prý, jestli jsme něčemu nerozuměli- že ráda vysvětlí)... my se na sebe beze slov podíváme a začínáme se smát.
Jdeme si sednout na vzduch a je nám jasné, že změna LA (learning agreement) bude nutností
foto-> menší důkaz, že jsme tam byli... po hodině doplňujeme cukry abychom byli schopni dojet na byt...

Poznatek #18: Papoušci to začínají přehánět- jsou čím dál více agresivní... Takže pozor! Když papouška málem srazíte- odplata vás nemine (papoušek mě nechtěl nechat odjet z kurzu španělštiny - viz foto).

#19: Akademické čtvrthodince se ve Španělsku nejspíše říká akademická půlhodinka... a vypadá to, že v tomto předmětu nás bude jen 5 (konečně mi začíná pořádný intenzivní kurz španělštiny )

f*in important!
Poznatek #20: Když hledáte byt a ptáte se jestli je tam internet- nebojte se zeptat i kdo je provider, jak dlouho je ta společnost na trhu... a pro jistotu i na to- jestli se společnost nechystá v následujících dnech zkrachovat (ano... jsme bez internetu www.instanet.es rulezzz!!!! )

Poznatek #21: Když jedete do španělska- představujte se pro španěly srozumitelným jménem. Jinak dopadnete tak, že vám budou všichni říkat "onsa".

#22: Když si na škole zapíšete těžký předmět o kterém vám řekne jiný, o dva roky starší spolužák, že si ho chtěl zapsat taky, ale přišlo mu to až moc složité - tak tam ani nechoďte (já tam měl snahu jít, ale když jsem uviděl, že tam jsou jen dva studenti a učitel- odradilo mě to)... A když si potom sednete na lavičku v kampusu aby jste si oddychli- buďte vždy ve střehu! Nikdy nevíte, kdy se vás někdo na něco zeptá... Mě se zeptal asi 60ti letý pán na něco španělsky (...nerozuměl jsem mu). Pán ale k mému překvapení uměl anglicky a pozval mě na kafe a povyprávěl mi příběh o svém životě... jo a dal mi lekci španělštiny- neb to vyprávěl španělsky

#23: Důležitý poznetek!! Nakládejte opatrně se svými penězi už od úplného počátku. Zásadně nevyužívejte předražené MHD, nepijte pivo na diskotékách (panáky ani nezmiňuju) atd... A když už to neuděláte, tak se pak nedivte, že vám zbývá 1€ na den do konce roku

#24: Z dnešního rána.. Noste s sebou vždy (i do hospody...) eurofólie, nebo se alespoň naučte jejich název ve španělštině (to je asi jednodušší verze)- vyhnete se tak situaci, kterou se pokusím popsat hádankou:
Kolik je potřeba lidí na koupi eurofólie?... 4 španělé a jeden gestikulující čech. To je přece jasné!
2 jsou knihovníci, kteří se snaží dešifrovat vaši španělštinu a posléze angličtinu které nerozumí (částečně i proto, že nevíte jak se to řekne anglicky - ne, folder ani eurofoil není správně) a posléze pantomimu, která už je srozumitelná i kolemjdoucí uklízečce. Jeden knihovník vás potom zavede do copycentra. Tam přichází problém, že stále nevíte, jak se řekne fólie- tzn. 1 pěkná španělská studentka, která neumí anglicky, ale zvládá dešifrovat mou už naučenou pantomimu. A na závěr jedna prodavačka, které pyšně říkám "uno ...., por favor" (ano, už jsem to zase zapomněl a najít se mi to nedaří, protože složka ani fólie to není a překladač slovo eurofólie nezná )
----------->Víte někdo jak se to řekne česky, anglicky nebo nejlépe španělsky?

4 komentáře:

  1. Ahoj :D,
    myslím, že euro-obal se řekne funda ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si vzpomínám, že mi říkali slovo s dvojitým "r", ale bohužel už nevím. Jinak dle mých přátel "protector" :-D , "hoja de plástico" nebo "bolsas para proteger documentos, para la oficina o para uso escolar" nebo jak říkáš "funda plástica"... ale jsem si téměř jistý, že to bylo něco s dvojitým "r" :D

      Vymazat
  2. Koukám, že už ses docela dobře informoval :-D. Zkoušel jsem se zeptat spolubydlícího z Galicie a řekl, že neví. Možná si ten termín Španělé nikdy neujasnili, tak jako spoustu dalších věcí =D.
    Ale našel jsem tohle: http://screencast.com/t/02FI2Van

    OdpovědětVymazat
  3. Důkaz místo slibů :)
    Příště to zkusím nazvat teda funda ;-) Díky za tip!

    OdpovědětVymazat